تمسخر و استهزا

تفریحی ناسالم برای همه!

پیامبر(ص):کسی که مومنی را برنجاند،من را رنجانده است و کسی که من را برنجاند خدا را رنجانده است و کسی که خدا را برنجاند،در تورات،انجیل،زبور و قرآن لعن شده است.

 

خداوند در قرآن فرموده است:ای کسانی که ایمان آورده اید،هیچ گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکند.شاید ایشان(که مسخره می شوند)از آنها(که مسخره می کنند) بهتر باشند.

 

بعضی از ما وقتی کنار هم می نشینیم و جمع مان جکع می شود،شروع می کنیم به مسخره کردن یکدیگر و خندیدن به هم.تازه گاهی هم فکر می کنمیم که این کار برای خوش بودن لازم و ضروری است و اگر نباشد محفل مان چیزی کم دارد!مسخره کردن افراد عواقب بدی دارد و آزردگی،انتقام جویی و حس دشمنی از جمله پیامدهای این رفتار ناشایست است.کسی که در جمع مسخره می شود،احساس سرخوردگی و حقارت پیدا می کند.همین احساس حقارت باعث می شود که فرد درصدد انتقام جویی بربیاید و دنبال فرصت مناسبی بگردد تا این کار را تلافی کند.

جدا از این که فردی که مورد تمسخر و استهزا قرار می گیرد،ممکن است شخصیت اجتماعی خودش را در خطر ببیند و آزرده خاطر شود.وقتی یک نفر شما را نزد خانواده تان مسخره کند و مثلا لهجه خاص شما یا فرم راه رفتن تان یا حتی نحوه رانندگی کردن تان می خندد،چه احساسی به شما دست می دهد؟

سه دلیل برای این اتفاق وجود دارد:

         خودشیرینی

خیلی وقتها افراد برای خوشایند بعضی ها،دیگران را مسخره می کنند تا از این راه خود را نشان دهند.در گذشته های دور افرادی بودند که در دربار پادشاهان به عنوان دلقک خدمت می کردند و از راه تمسخر دیگران درآمدی داشتند،اما در روزگار ما این کار شغل نیست بلکه بیشتر اوقات برای خودشیرینی و جلب توجه انجام می شود و متاسفانه با استقبال حاضران هم مواجه می شود.

         کینه و نفرت

گاه تمسخر برای فرونشاندن خشم و ابزار دشمنی صورت می گیرد.انگیزه این گونه مسخره کنندگان،نشان دادن کینه و نفرت خود نسبت به دیگران است.انسان های ترسو،کم مایه و ضعیف،نفرت خود از افراد را در قالب دست انداختن و مسخره نشان می دهند تا فرد مقابل را خلع سلاح کنند.اما واضح است که ارزش های افراد با خندیدنیک فرد نادان و انسان کینه جو از بین نخواهد رفت.

          حسادت

گاهی اوقات شوخی و استهزا تنها جنبه حسادت دارد.ممکن است گروهی با این کار بخواهند موفقیت ها و ارزش های شما را کوچک می کنند.اما این هم راه حلی دارد...

 

وقتی مسخره مان می کنند چه کنیم؟

همه ما گاهی مورد تمسخر و استهزا دیگران قرار می گیریم.باید یاد بگیریم که در این گونه مواقع چطور برخورد کنیم و چگونه با دلقک ها مقابله کنیم

 

           جدی نگیرید

یادتان باشد چندان اهمیتی ندارد که آدمی فرومایه شما را مسخره کند و بخواهد شایستگی های شما را زیر سوال ببرد.نباید از این کار او ناراحت شد و ذهن و فکر را درگیر کرد.رفتار این آدم ها برای همه روشن است.ممکن است عده ای به حرف هایش بخندند ولی عاقل تر ها آنها را جدی نمی گیرد.پس نگران نباشید،سعی کنید به این گونه افراد بهانه ای برای خندیدن ندهید.لباس های عجیب غریب نپوشید و سر و وضعتان را مناسب و زیبا آرایش کنید.از آرایش هایی که به شما نمی آید خودداری کنید.

          به خودتان نخندید

به خودتان احترام بگذارید.بعضی آدمها وقتی مسخره می شوند،خودشان هم به خودشان می خندند و به نوعی خودشان را مسخره می کنند.وقتی شما به خودتان می خندید طرف مقابل هم میدان را باز می بیند و این کار را تکرار می کند. عاقلانه این است که در این گونه موارد لبخند هم نزنید.شاید این طوری طرف مقابل بفهمد که چقدر از این کارش ناراحت هستید و بی خیال شود.این اشتباه است که فکر کنید خندیدن به خود نوعی نشان دادن ظرفیت و تحمل است.

          مقابله نکنید

دلیل ندارد که چون کسی شما را مسخره می کند،شما هم او را مورد تمسخر قرار دهید.با این کار اول از همه خود را کوچک می کنید.از طرفی سعی نکنید به طرف مقابل جواب بدهید.سکوت و چهره جدی شما طرف را متوجه رفتارش می کند.اگر بخواهید با حرف زدن یا حرکات غیرعادی دیگر مثل درگیری مانع کارش شوید،راه خوبی انتخاب نکرده اید.چون عصبانیت شما موجب خوشحالی دیگران می شود.